Kredietaanvraag via een makelaar, hoe verloopt dat?

Een kredietaanvraag via een makelaar wordt vaak gedaan, maar velen weten niet hoe het in zijn werk gaat. Beroep doen op een makelaar heeft vele voordelen. Het is ook daarom dat mensen steeds vaker via een makelaar een krediet aanvragen. Ze begeleiden u doorheen het hele proces en proberen het u zo gemakkelijk mogelijk te maken. Toch kan het misschien voor u interessant zijn om op voorhand al een idee te hebben over hoe de procedure verloopt.

Kredietaanvraag via een makelaar

Over het algemeen verloopt dit overal ongeveer op dezelfde manier en volgens bepaalde stappen. Doorgaans zijn er 4 op elkaar volgende stappen:

  1. Opstellen persoonlijk informatiedossier en indienen kredietaanvraag
  2. Aanvaarding aanbod
  3. Opstellen ontwerpakte
  4. Ondertekening overeenkomst

Opstellen persoonlijk informatiedossier en indienen kredietaanvraag

U wenst een hypothecair krediet af te sluiten en wilt uw kredietaanvraag via een makelaar indienen. Eerst en vooral zal de makelaar met u een afspraak maken ter kennismaking en verduidelijking van uw behoeften en noden. Tijdens dit gesprek zal de makelaar allerlei vragen stellen over o.a. het doel van het krediet, uw financiële situatie,… De makelaar stelt tijdens dit gesprek alle nodige vragen, zodat hij correct kan schatten wat u nodig heeft. Op basis van uw noden zal hij bepalen welke kredietverstrekker(s) daarvoor het meest geschikt is. Elke kredietverstrekker heeft namelijk zijn eigen voorwaarden om kredieten te accepteren. Op basis uw persoonlijke situatie, zal de ene kredietverstrekker interessanter zijn dan de andere.

De makelaar stelt met de informatie verkregen uit het gesprek een persoonlijk informatiedossier (aanvraagformulier) op. Daarmee zal hij, na een kredietwaardigheidsbeoordeling, een aanvraag kunnen indienen bij de voor u interessante kredietverstrekkers. Dit gebeurt vandaag de dag voornamelijk elektronisch. Daarna zal de kredietverstrekker met deze aanvraag aan de slag gaan en deze grondig analyseren. In deze stap zal ook (indien nodig) de schatting van de onroerende waarborg plaatsvinden, alsook de ESIS worden opgesteld. De ESIS is een samenvatting van uw hypothecair krediet met daarin alle kenmerken en voorwaarden. Dit document bevat dus zaken als de duur van het krediet, het bedrag, de waarborgen, … Uw makelaar dient u dit document nog voor het krijgen van het aanbod te bezorgen en met u te bespreken.

Aanvaarding aanbod

Na de aanvraag en de analyse ervan, zal de kredietverstrekker een schriftelijk kredietaanbod opstellen. Een aanbod is een document dat de voorwaarden tot toekenning van het krediet vermeldt. Dit aanbod verbindt de kredietverstrekker ertoe om het krediet onder de door hem vermelde voorwaarden toe te kennen.

Indien u uw akkoord geeft voor de voorwaarden vermeldt in het aanbod, dan kan u dit aanbod accepteren. De acceptatie gebeurt door het aanbod te dateren en te ondertekenen voor akkoord.  Afhankelijk van de kredietverstrekker zal dit aanbod slechts voor een bepaalde termijn geldig zijn. Een verlenging van dit aanbod is mogelijk op vraag van de kredietnemer. Het “gevaar” daarbij is dat de oorspronkelijke voorwaarden herbekeken kunnen worden op basis van de evolutie van de tarieven. Daardoor kan het zijn dat u uiteindelijk aan een hoger tarief gaat lenen.

Opstellen ontwerpakte

Nadat u het aanbod aanvaard heeft, zal de kredietverstrekker samen met uw notaris de notariële akte ontwerpen. De notaris zal ook de vestiging van de door u verstrekte hypotheek voorbereiden. Deze voorbereidingen dienen tijdig uitgevoerd te worden, zodanig dat alles klaar is voor de ondertekening van de akte.

Ondertekening overeenkomst

Nu alle voorbereidingen getroffen zijn, kan de daadwerkelijke ondertekening van de akte plaatsvinden. Er zal samen met de notaris een datum afgesproken worden waarop de ondertekening zal plaatsvinden. Na de ondertekening is de overeenkomst bindend voor alle partijen. Tot slot zal het kredietbedrag uitbetaald worden, waarna het krediet en de aflossing ervan begint te lopen.